www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 17 aug 2026, 14:56

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 6 indlæg ] 
Forfatter besked
 Titel: Stor skål
spånbunke
Brugeravatar

Geografisk sted: Thailand
Hej

Der har været godt gang i at grovdreje 8 tons af de 10 tons mango træ. Nu er det blevet til godt 400 skåle grovdrejet, og en rigtig god gang øvelse. De er lagt på loftet til tørring, og regner med at de første nok skal ligge der et par måneder mere.

En enkelt en på max størrelse blev det også til, sjovt men også lidt spændende at få 85 Kg. til at snurre rundt.

Det er min plan at skålene skal sprøjtemales, for mangotræet er ret kedeligt, og bliver meget gråt med tiden, så jeg har lavet nogle forsøg med indfarvet celluloselak og PU lak til sidst, og det ser meget lovende ud, men nu skal de første skåle først lige være tørre inden jeg kan se om det rigtig virker, og så skal der nok komme billeder igen.

For øvrigt kan jeg godt være noget misundelig på jeres sociale samvær omkring træ m.m. , og kunne rigtig godt tænke mig at være med, men der er jo lidt lang hjem herudefra

Hilsen - Carsten

Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.

spånbunke
Brugeravatar

-Og de sidste to

Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Ørslev, Vordingborg
Hej Carsten,

Jo, hyggen spreder sig gevaldigt når der kaldes til trætræf rundt omkring i kongeriget.

Det der Mangotræ har jeg også "bøvlet med" på java for en del år siden, hvor en lokal gut havde sat sig i hovedet at han ville bruge alt det mangotræ som ellers bare blev brugt til brænde, til at lave møbler af.

Prøv lige at se på et tørt stykke mango. Når overfladen er helt frisk bearbejdet, er der sædvanligvis masser af struktur og farver. Det kedelige grå look kommer først når overfladen oxiderer - ligesom du kender det fra Teak - oxidering og sollys (UV) "dræber mange Asiatiske træsorters udseende.

Jeg fandt frem til følgende metode, som vel at mærke så ud til at virke - i det mindste så lang tid det tog at få møblerne solgt i USA, og det vil nok sige omking et års tid.

Prøv følgende:

1: Træets overflade skal være HELT frisk forberedt, ikke mere end max 4 timer gammel. Det vil i prakcis sige direkte fra bænken til overfladebehandling.

2: Påfør et lag sandingsealer, og puds med korn 240/320 når den er hærdet (ca. 30 min ), OG,

3: Påfør en hærdende olie umiddelbart - faktisk så meget som træet kan absorbere. Træet skal mættes totalt, så der ikke kan ske en oxidering igen.

4: Lad emnet hærde i en uge, og gentag oliebehandlingen, men, gør det i to tempi. Første gang sliber du olien ind i træet med korn 400, anden gang - mens første gang stadig er våd, pollerers overfladen indtil alt olien er trængt dybt ned i træet.

Resultatet skulle gerne være et flot farvespil og en god struktur - hvor også mangoens lyse farver ses - og vel at mærke også at man kun behøver at vedligeholde overfladen en-to gange pr. år - forudsat den ikke udsættes for direkte sol.

Modus operandi: Træ- og alt det hyggelige omkring træ
https://www.facebook.com/profile.php?id=100003985820262

spånbunke
Brugeravatar

Hej Bjørn A

Tak for dit indlæg der lyder rigtig spændende, og skal prøves en af de nærmeste dage, men er lige ved at svejse en to meter høj båndsliber sammen til mine piber, for øvrigt også et sjovt lille projekt.

For som du helt rigtigt skriver, er der meget spil i mango træet, jeg har noget med sorte mønstre i, og andre steder er træet helt hvidt, så hvis din behandling kan stoppe, - eller i det mindste udsætte processen vil det være helt fantastisk

Hilsen - Carsten

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Skanderborg
Hej Carsten.
Godt at se at der er spåner i værkstedet.
Pas nu på tingene ikke bliver for store: En 2 meter høj sliber til piber?
Ryger i på meget stor piber i Thailand?
Alt vel i Skanderborg!
Bjarne

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Ude på landet på Fyn i nærheden af Ørbæk
Du godeste. 8 t træ har givet mange spåner.

Ubehandlet træ udsat for vejrlig bliver gråt, det er rigtigt.
Så hvis du regner med at bruge alle dine skåle udendørs i regn og sol, er lak og maling da en mulighed.
Hvis skålene derimod skal bruges inden døre, er oliebehandling udmærket, og jeg tror ikke at du behøver at være bange for at de vil blive kedelige og grå at se på.
Alle træsorter vil ændre farve med tiden, ofte til mørkere toner, og alle ting vil bære præg af brug. Det er bare en charme mere.

Nu bor du ganske vist i Østen, hvor befolkningen har andre skikke, end vi kender på Fyn, men 400 i lystige farver sprøjtemalede skåle ... altså!

På det billede med de to drejejern, kan man se, at skålen har stammens vækstcentrum med. Det er ikke sikkert, at den kan tørre uden at revne.

Venlig hilsen Jens

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 6 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]