|
Hej Carsten,
Jo, hyggen spreder sig gevaldigt når der kaldes til trætræf rundt omkring i kongeriget.
Det der Mangotræ har jeg også "bøvlet med" på java for en del år siden, hvor en lokal gut havde sat sig i hovedet at han ville bruge alt det mangotræ som ellers bare blev brugt til brænde, til at lave møbler af.
Prøv lige at se på et tørt stykke mango. Når overfladen er helt frisk bearbejdet, er der sædvanligvis masser af struktur og farver. Det kedelige grå look kommer først når overfladen oxiderer - ligesom du kender det fra Teak - oxidering og sollys (UV) "dræber mange Asiatiske træsorters udseende.
Jeg fandt frem til følgende metode, som vel at mærke så ud til at virke - i det mindste så lang tid det tog at få møblerne solgt i USA, og det vil nok sige omking et års tid.
Prøv følgende:
1: Træets overflade skal være HELT frisk forberedt, ikke mere end max 4 timer gammel. Det vil i prakcis sige direkte fra bænken til overfladebehandling.
2: Påfør et lag sandingsealer, og puds med korn 240/320 når den er hærdet (ca. 30 min ), OG,
3: Påfør en hærdende olie umiddelbart - faktisk så meget som træet kan absorbere. Træet skal mættes totalt, så der ikke kan ske en oxidering igen.
4: Lad emnet hærde i en uge, og gentag oliebehandlingen, men, gør det i to tempi. Første gang sliber du olien ind i træet med korn 400, anden gang - mens første gang stadig er våd, pollerers overfladen indtil alt olien er trængt dybt ned i træet.
Resultatet skulle gerne være et flot farvespil og en god struktur - hvor også mangoens lyse farver ses - og vel at mærke også at man kun behøver at vedligeholde overfladen en-to gange pr. år - forudsat den ikke udsættes for direkte sol.
_________________ Bjørn AndersenModus operandi: Træ- og alt det hyggelige omkring træ https://www.facebook.com/profile.php?id=100003985820262
|