www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 17 aug 2026, 12:52

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 9 indlæg ] 
Forfatter besked
Bjerg af spåner
Brugeravatar

Geografisk sted: Midtfyn
Så er den første skål som jeg selv har lavet helt fra bunden af færdig. 8-)

Fra bunden af mener jeg, at på nær lige at plante træet så har jeg selv stået for hele processen.
Jeg har selv fældet træet d.9/3-2010 i min faders sommerhus og samme dag flækket og grovdrejet en kævle, der derefter blev smurt ind i snedkerlim også hårdt og brutalt tørret indenfor i stuetemperatur. :twisted: :twisted: :twisted:

Skålen er i Ask, (tror jeg. :?: ) pudset op til korn 320 og efterbehandlet X 2 med en voksblanding efter BjørnA’s opskrift. ;)

Størrelse: diameter 260mm. højde 80mm.

Kom lige til at tænke på, at jeg vel egentlig også selv har lavet voksblandingen…
Man er vel Bonderøv og selvforsyner Hi-hi..! :lol: :lol: :lol:

Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.

Brian V. Hansen
Det er bedre at sidde på kroen og tænke på kirken,
end at sidde i kirken og tænke på kroen…

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Ørslev, Vordingborg
B V Hansen skrev:
Så er den første skål som jeg selv har lavet helt fra bunden af færdig. 8-)

Fra bunden af mener jeg, at på nær lige at plante træet så har jeg selv stået for hele processen.
Jeg har selv fældet træet d.9/3-2010 i min faders sommerhus og samme dag flækket og grovdrejet en kævle, der derefter blev smurt ind i snedkerlim også hårdt og brutalt tørret indenfor i stuetemperatur. :twisted: :twisted: :twisted:

Skålen er i Ask, (tror jeg. :?: ) pudset op til korn 320 og efterbehandlet X 2 med en voksblanding efter BjørnA’s opskrift. ;)

Størrelse: diameter 260mm. højde 80mm.

Kom lige til at tænke på, at jeg vel egentlig også selv har lavet voksblandingen…
Man er vel Bonderøv og selvforsyner Hi-hi..! :lol: :lol: :lol:

Flot skål med en flot finish. Du har (som jeg godt kan lide det) ramt "rigtigt" netop ved at det jo på Asken ikke er nødvendigt at pudse til finere end de 320 korn du har brugt.

et enkelt spørgsmål: Har du brugt en sanding sealer "i bunden", det ser det nemlig ikke ud til, men billeder kan jo snyde.

Hvis du, som selvsupporter/hjemmebrygger vil lave en sanding sealer som bare virker, prøv følgene (Steffens recept):

10 g Hvid SHELLAK flager blandes op i 90 gram alm. sprit. Det kan godt tage nogen tid at opløse Shellakken, men når den - ved omrørring er opløst er den lige klar til brug.

Påfør i et tyndt lag med pensel, og lad lakken hærde/tørre helt op så overfladen ved pudsning giver rent slibe"pulver". Derved får du skåret alle de stive/mættede fibre af effektivt, og afhængigt at træsort kan der være behov for en- måske to gange sandingsealer mere inden du bruger pollervoxen.

Dejligt at der nu er nogen her på forum som syntes det er godt at lave tingene selv - og så er det s-- billigere end i i forretningerne, ikk ;)

Modus operandi: Træ- og alt det hyggelige omkring træ
https://www.facebook.com/profile.php?id=100003985820262

håbløs træ krammer
Brugeravatar

undskyld, trykke 2 gange på knappen ;)

Bjerg af spåner
Brugeravatar

Hej BjørnA.

Om billedet snyder ved jeg ikke men jeg har brugt sanding sealer også på bunden, men nok ikke så meget da jeg var bange for at der skulle komme noget på den eksisterende overflade på resten af skålen.

Min sanding sealer er efter Jens’ opskrift og jeg syntes at den virker fint, men det kunne da være sjov at prøve Steffens recept også. :idea:

Jeg vedhæfter lige et billede mere af bunden:

Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.

Brian V. Hansen

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Hvalsø
Flot bund.
Rart at se en bund hvor der er gjort lidt ud af detaljerne.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

hej BV

Jeg ved godt at det jeg snakker om er helt ude på "tangenten", og jeg ved også at jeg selv tit og ofte ikke selv ser det på mine egne ting - først bagefter når det er for sent. Suk.

Det jeg prøver at pege på er følgende:

1: Når der ligger en sanding sealer "i bunden" på f.eks Ask, bør en gang pollervox være tilstrækkeligt. Dog skal man sørge for at få voxens temperatur tilstrækkeligt højt op, så den "flyder" jævnt på hele overfladen. Det giver den bedste glans.

2: Arbejder man på mere "åbne" træsorter(eller sorter med lavere vægtfylde), er det som regel en fordel at bruge 2- måske 3 gange sandingsealer, og igen kun en gang pollervox - men - det afhænger meget af det endelige udtryk man ønsker. Vil man, f.ek, se en god glans på en "åbenporret overflade", bør en gang pollervox være tilstrækkeligt, forudsat at man får "jævnet voxen" tilstrækkeligt.

3: Ønsker man en "fyldt" overflade, kan 2 gange vox være på sin plads, igen stiller det krav til en grundig polleringstemperatur.

Det er vigtigt at huske at canaubervox har en smeltetemperatur på 85 grader, hvor f.eks Bivox smelter allerede ved ca. 45 grader.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Odense
Brian og jeg har korresponderet lidt bag kulisserne i dag. Grunden var at Brian i sin profil havde skrevet 'og nu også trædrejning' - altså noget han først havde kastet sig over indenfor et kortere tidsrum.
Jeg skrev til ham at enten var han en løgnhals eller en gudsbenådet trædrejer.
Han tog det pænt - måske især fordi det var det sidste der passede :lol:

Brian fortalte mig at han kun har drejet i ca. ½ år, men der er åbenbart noget Rasmus'k i ham. Han læser hvad han kan komme i nærheden af, og sover nærmest ved siden af bænken.

Jeg synes at de ting du har vist til nu - salt/pebersæt og nu skålen, har været af ualmindelig høj kvalitet.

'Ingen kan alt, men alle kan noget'

håbløs træ krammer
Brugeravatar

BjørnB skrev:
Brian fortalte mig at han kun har drejet i ca. ½ år, men der er åbenbart noget Rasmus'k i ham. Han læser hvad han kan komme i nærheden af, og sover nærmest ved siden af bænken.

Jeg synes at de ting du har vist til nu - salt/pebersæt og nu skålen, har været af ualmindelig høj kvalitet.

Jeg føler med familien :lol: og en kold drejebænk kan da ikke være den varmeste sengekammerat, vel ;)

Ideen med at gøre et eksempel/foto til en "illustration" af mulighedder/forslag/hjælp/forståelse af det man gerne vil opnå med sin drejning er vel helt ok tror jeg.

Jeg håber bare at alle de trædrejere som har deres gang/kig/indspil her på forum opfatter tingene/rådene/forskellige erfaringer i den ånd de er givet - og intet andet. :?:

Bjerg af spåner
Brugeravatar

Go’morgen Bjørne.. ;)

Jeg ved ikke rigtigt om jeg skal græde, grine, flove mig eller blive stolt. :lol:
Men jeg vælger at takke mange gange og blive stolt.. :D
Det må også siges at det er langt fra det hele jeg laver, som jeg syntes der skal vises frem. :oops:

Et er at jeg bruger oceaner af tid ved bænken, men en stor del af æren for mine fremskridt skyldtes helt sikkert forummet her.
:arrow: :arrow: :arrow: DETTE HER ER SIMPELTHEN ET SUPER GENIALT STED.. :!: :!: :!:
Og jeg er dybt taknemlig over, at alle de ”gamle” og erfarende trædrejere er så gavmilde med guldkornene :)

Jeg hellere gå ud til ”Bulldoggen” den skulle jo nødigt vågne op i den tro, at den er helt alene ude på det kolde værksted.. :roll:

Brian V. Hansen

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 9 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]