B V Hansen skrev:
Så er den første skål som jeg selv har lavet helt fra bunden af færdig.

Fra bunden af mener jeg, at på nær lige at plante træet så har jeg selv stået for hele processen.
Jeg har selv fældet træet d.9/3-2010 i min faders sommerhus og samme dag flækket og grovdrejet en kævle, der derefter blev smurt ind i snedkerlim også hårdt og brutalt tørret indenfor i stuetemperatur.
Skålen er i Ask, (tror jeg.

) pudset op til korn 320 og efterbehandlet X 2 med en voksblanding efter BjørnA’s opskrift.
Størrelse: diameter 260mm. højde 80mm.
Kom lige til at tænke på, at jeg vel egentlig også selv har lavet voksblandingen…
Man er vel Bonderøv og selvforsyner Hi-hi..!

Flot skål med en flot finish. Du har (som jeg godt kan lide det) ramt "rigtigt" netop ved at det jo på Asken ikke er nødvendigt at pudse til finere end de 320 korn du har brugt.
et enkelt spørgsmål: Har du brugt en sanding sealer "i bunden", det ser det nemlig ikke ud til, men billeder kan jo snyde.
Hvis du, som selvsupporter/hjemmebrygger vil lave en sanding sealer som bare virker, prøv følgene (Steffens recept):
10 g Hvid SHELLAK flager blandes op i 90 gram alm. sprit. Det kan godt tage nogen tid at opløse Shellakken, men når den - ved omrørring er opløst er den lige klar til brug.
Påfør i et tyndt lag med pensel, og lad lakken hærde/tørre helt op så overfladen ved pudsning giver rent slibe"pulver". Derved får du skåret alle de stive/mættede fibre af effektivt, og afhængigt at træsort kan der være behov for en- måske to gange sandingsealer mere inden du bruger pollervoxen.
Dejligt at der nu er nogen her på forum som syntes det er godt at lave tingene selv - og så er det s-- billigere end i i forretningerne, ikk