www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 24 aug 2026, 14:43

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Dette emne er låst, du kan ikke redigere indlæg eller skrive yderligere indlæg.  [ 558 indlæg ]  Gå til side Foregående  1 ... 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12 ... 19  Næste
Forfatter besked
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Ørslev, Vordingborg
Hej,
Design, og , smag og behag - sammen med brugsværdi er jo det som utallige mennesker beskæftiger sig med hver eneste dag.

Det er jo ret sjov at tænke på at grunden til at alt blev "afrundet" for bare 20-30 år siden, mere var et reultat af industriprocesserne. F.eks vinduer/døre/låger etc, kunne ikke få tilstrækkelig lagtykkelse maling/lak på hvis kanterne var skarpkantede, og jeg mener at huske at man f.eks fremkom med anbefalinger for hvor stor en radius der var behov for for at kunne opnå en vis lagtykkelse på f.eks vinduer.

Smag og behag skifter jo hele tiden, men det er vel også grundlæggende at f.eks en skål med god brugsværdi (væske/salat blanding ect - eller direkte som tallerken/madfad) ikke er afhængig af om kanten er rund eller skarp. Se f.ek en risskål. jeg tror ikke der er ret mange som vil bruge en skarpkantet af slagsen, og selv om plast nok er det dominerende materiale nu om stunder, er der mange steder i Asien hvor træskåle stadig er i høj kurs, både til madlavning, men også til at spise af.

Sådan er der jo så meget, men laver vel det man selv syntes er flot/brugbart. :) ;)

Modus operandi: Træ- og alt det hyggelige omkring træ
https://www.facebook.com/profile.php?id=100003985820262

moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Sdr. Onsild - Hobro
Smag og behag er heldigvis forskelligt...
Jeg tror faktisk de fleste drejere laver den kant og form de har inspiration til, uanset om den kommer fra
det stykke træ man står og drejer, eller noget andet der påvirker.

Jeg forsøger selv at lave kanten på mine skåle som noget af det sidste. Nogle former inbyder til en rund lækker kant,
og andre til mere skarpe kanter. Men smag og behag.... :o :o :o :o :o :o Jeg kan godt lide at tingene har lidt kant... både på
den ene og anden måde.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Fangel, Odense S
Vil give Kaj ret i, at der er meget der kan være med til at inspirere. Det er inspirerer mig mest er nok træet (når det ikke er rundeller) For at udnytte træet optimalt skal man af og til lave formen eller kanten unik.

Alt er pænt på en eller anden måde - det er bare lige med at finde vinklen og afstanden ;)

moderator
Brugeravatar

Jeg har flere gange hørt om den gode Richard Raffan.

Nu har jeg bestilt en stribe bøger fra biblioteket... det er altid godt med inspiration.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Hvalsø
Det kommer Du ikke til at fortryde, Kaj.
Jeg plejer at sige, at det er Raffan, som har lært mig at dreje.
Jeg købte hans 2 første bøger og låste mig inde på værkstedet i 3 år med dem.
Da jeg kom ud, kunne jeg dreje...............................Sådan da.

Den "rigtige" historie er at jeg havde en oldefar, som var drejer. I mit barndomshjem stod flere af hans ting, så jeg har altid haft øje for trædrejning, om man så må sige.
Sidst i firserne købte min bedste ven en Harald Nyborg drejebænk, men fik aldrig sat den op. Han spurgte så, om jeg ville låne den. Den startede jeg med, og blev totalt bidt af det, så da den var slidt op, købte jeg min første Promat bænk.
På det tidspunkt vidste jeg, at jeg ville noget seriøst med drejeriet.
Jeg købte Raffans bøger og satte mig for at lære faget.
En af de ting jeg gjorde, var at brænde alt hvad jeg lavede, indtil jeg selv syntes, jeg kunne være mine "værker" bekendt.
Det tog tre års daglig drejning at nå dertil, men til gengæld er jeg er sluppet for at se alle mulige rædsler fra min starttid hos venner og bekendte.
Jeg havde et brændefyr, som stod lige bag ved drejebænken, og min kone og jeg griner stadig ved tanken om alle de skåle jeg stolt har vist hende, for så at smide dem i fyret.
Jeg havde drejet i over 5 år, før jeg nogensinde så en anden drejer arbejde.
Det var Bert Marsh, og fantastisk var det at se, at han brugte de samme teknikker, som jeg havde lært mig selv, bare 100000000000000000000000000000000000000000000 gange bedre, selvfølgelig.
Idag er jeg klar over, at jeg opfandt den dybe tallerken, længe efter at den var almindelig kendt.
Det er selvfølgelig dumt,men dengang var der ikke nogen dygtige drejere, som underviste i drejning i Danmark. ( Spørgsmålet er, om der er det idag, men det er en sidebemærkning!!)

Denne historie burde forklare, hvorfor jeg ikke har ret meget tålmodighed med folk, som efter at have drejet ½ år mener at smarte jern istedet for øvelse er vejen frem.

Apropos det med at se sine rædsler hos venner og bekendte:
Sidste år besøgte jeg en gammel skovarbejderkollega.
I hans vindue stod en ret pæn skål i kirsebærknude. Uden at have set i bunden, spurgte jeg ham, hvem der havde drejet den.
"Det har Du sgu da, din idiot", kom svaret.
Når man har lavet langt over 1000 skåle er det umuligt at huske dem alle, men så er det rart, at man kan være dem alle bekendt!

moderator
Brugeravatar

Hej Stig.

Tak for et godt svar... og jeg tror heller ikke jeg fortryder at læse de bøger.

Du vender tilbage til det samme som jeg hele tiden har ment... øve, øve, øve og så videre, til man er helt blå i hovedet.
Mit brænde/stokerfyr står også der hvor jeg drejer, og der er meget drejearbejde der har givet tilskud til varme i huset. Spåner, skåle og alt muligt andet. Jeg ofrer tit noget af det billige træ jeg har frit tilgængeligt, birk, bøg, eg og lignende. Bare for at øve, og få det rigtige sving i drejejernet. Det er billige øvepenge at give ud, når træet står lige udenfor. I alle tilfælde billigere
end at bruge et stykke elmetræ fra Linaa. :o :o :o :o

Nu glæder jeg mig til at bøgerne kommer... så må vi se om der kommer noget ud af det.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Skanderborg
Når man drejer er det nødvendigt at få lært teknikkerne og når man har lært teknikkerne er det nødvendigt at lære lidt om design.
Stig, jeg synes godt nok det er en barsk måde at lære teknikken på, men du har jo nået et højt niveau på den måde.
For mit eget vedkommende har jeg gemt den allerførste ting jeg drejede og det skete også uden at have set en drejer i funktion. Jeg nåede også at dreje min første skål uden at have set en drejer arbejde. Den har jeg også stående.
Senere har jeg set flere demonstrationer og været på adskillige weekender i Dansk Husflids regi. Plus et enkelt kursus på Sløjdhøjskolen i Esbjerg.
Det er fascinerende at se "rigtige" drejere i funktion. Jeg var jo så heldig at gå sammen med Ricard Raffan i 12 dage på mit Woodturningcruise. Man tror man kan det hele, men der er hele tiden nye teknikker at lære.
Han er forøvrigt en meget hyggelig og meget hjælpsom mand.
Stig, jeg gad vide om vi har været til den samme demonstration, i hvert fald har jeg også set Bert Marsh demonstrere i Danmark.
Han er min favorit og han har skrevet en bog som er rent guf.
Andre gode bøger er f. eks. af Mark Baker, John Hunnex, Criss Stott og Ray Key.
Mange af dem kan købes forholdsvis billigt på Amazon.com.
Bjarne

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Bjarne skrev:

Stig, jeg gad vide om vi har været til den samme demonstration, i hvert fald har jeg også set Bert Marsh demonstrere i Danmark.
Han er min favorit og han har skrevet en bog som er rent guf.

Det har vi nok, han har så vidt jeg ved kun været i Danmark 1 gang.

BM er fantastisk til lige det, som er hans felt: tynde skåle med en fænomenal form. Til gengæld kan han ikke dreje en baluster.
Som Johannes Rieber sagde til mig på det symposium,( jeg kan ikke huske årstallet) : nu er der vist dreiet boller nok!!

Apro'pos Bert Marsh, han er en af de få, som har regelmæssige udstillinger på Del Mano galleri ( google den!!!!)
Vi har faktisk en dansk drejer, som ar været udstillet på Del Mano: Merete Larsen.
Jeg fandt for et par dage siden en lille bog om en udstilling, Hun har haft på Kunstindustrimuseet sammen med Alev Siesbye.
Jeg havde helt ærligt glemt, hvor god Merete er.

BTW. Hvis I ikke ved hvem Alev Siesbye er, så skam jer!!

Det er jo fra keramikerne, at vi hugger vores former.

Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Rønde, Djursland
Så fik jeg lidt tid til nogle propper og en lille skål. I kan jo prøve at gætte træsorterne jeg har brugt til propperne.

Skålen er selvfølgelig elm, denne gang lidt tykkere, det synes jeg passede til formen og så selvfølgelig min skarpe kant. :D

Vedhæftet fil:
100_8568_resize.JPG
Vedhæftet fil:
100_8570_resize.JPG
Vedhæftet fil:
100_8572_resize.JPG
Vedhæftet fil:
100_8573_resize.JPG
Vedhæftet fil:
100_8575_resize.JPG
Vedhæftet fil:
100_8576_resize.JPG
Vedhæftet fil:
100_8577_resize.JPG

Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.

Anders Bremer - http://www.andersbremer.dk
Medlem af klubben NOVA DVR XP
Den søde, rare og venlige administrator :D ........We're all one tool away from greatness.......He Who Dies With the most Tools Wins :D

moderator
Brugeravatar

Hej Anders.

Flotte ting du har fået lavet. Rart at du er kommet i gang igen.

Skålene er flot, og jeg kan selv li' den skarpe kant. Det undrer mig dog noget med de lyse områder, der hvor der er
revner/manglende materiale... er det støv eller rester at poleringsmiddel...?

Propperne er rigtige fede. Kritik... proppen til venstre på det første billede ser ud som om den har en noget
tyk limfuge. Ellers er det kanonfedt med det du har limet sammen.

Bjerg af spåner
Brugeravatar

Geografisk sted: Randers - Hobro
Hej Anders,
Jeg var så heldig at være på værkstedsbesøg med guldsmede-fagklubben for ikke så mange år siden, hvor hun viste hvordan hun drejer sine fantastiske tynde skåle - det var som et mirakel at se, og nok det der har givet mig mest blod på tanden.
Hun bor jo lige uden for Randers, ikke så langt fra mig. Gad vide om damen underviser?

Hilsen Kathe

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Jeg hørte et rygte for nogle år siden, at Merete stort set var stoppet pga. dårlig ryg.
Jeg ved ikke om det passer, men lidt net-søgning kan vel opklare det.

moderator
Brugeravatar

Hendes hjemmeside kunne tyde på at hun stadig er aktiv. http://www.meretelarsen.dk/

Flotte ting hun laver.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Jeg besøgte Allan på Fyn (For nye brugere er det abj1903) for et par uger siden. Jeg købte et par stykker taks diameter 25 cm og længde 30 cm. Se det på vedlagte billede.
Jeg vil prøve at se hvor meget man kan få ud af sådan et stykke træ, hvis man tænker sig om og ikke bare deler det i 2 halvdele og laver 2 skåle. Det har jeg nu arbejdet på en lille uge. Resultatet kommer lidt senere, når jeg har fået taget billeder og tilpasset dem til formmet.
Når I arbejder med taks er der nogle ting der er værd at huske: Barken falder nemt af, så der kan ikke laves skåle med barkkant, til gengæld er det yderste hvide lag utroligt flot. Regn med at der er en del revner i den centrale del af stammen, så der går lidt til spilde. Taks er meget stabilt, så man kan godt dreje det færdige resultat i vådt træ - eventuelt vent med bunden til det har slået sig lidt.
I er velkomne til at kommentere de drejede ting selv om jeg egentlig mener at man er nødt til at have tingene i hånden for at kunne bedømme resultatet.
Indlægget er egentlig tænkt som inspiration og en kommentar til træpriserne hos træleverandørerne. Prisen for sådan et stykke taks er under halvdelen af det stykke elm fra Linå, der er omtalt et andet sted på forummet.
Gå på jagt i haver, brændestabler m.m. Nogen gange ligger der guld lige til at plukke

Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Det gik hurtigt med billederne, nu er de her.
Som du kan se Carsten, hvis du ser denne side, du er ikke den eneste der har vand i haven, det har din gamle nabo også!
Hvis I ser godt på billedet af stammen, kan I se en sortfarvning i den ene side. Der sad et søm. Hvad der kom ud af det ses på de sidste to billeder.
Bjarne

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Der manglede lige et billede, hvor man tydeligt kan se sortfarvningen på grund af sømmet.
Bjarne

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Nydeligt arbejde. Jeg kan rigtig godt lide den indadbøjede kant på barkkantskåle. Det ser man ikke så tit, velsagtens fordi det ikke er så helt let at lave.
Hvordan tør Du lave æsker i vådt træ? Er Du ikke bange for at bund og låg arbejder forskelligt.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Elling/Frederikshavn
Hej bjarne.
Gevaldigt flotte sager du har lavet der.
Send lidt billeder om 3 uger af de samme ting - vi vil gerne se " udviklingen" når de har tørret lidt.

spånbunke
Brugeravatar

Geografisk sted: Thailand
Hej Bjarne

Ja det er altid dejligt med lidt vand i haven, men jeg har nu mest beundret dit arbejde, som jeg syntes er ubeskriveligt flot, med nogle vidunderlige farver i træet, jeg glæder mig til at se hvad jeg kan finde af træ herude.

Hilsen - Carsten

Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Odense Fyn
Bjarne : meget meget nydeligt arbejde !! ser rigtig godt ud-....

Træ, special værktøj, opgaver, alt inden for trædrejning. - http://www.woodturning.dk - tlf 29486637

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Når man arbejder i vådt træ er det rigtigt at en krukke med låg kan være problematisk.
Enten har jeg været heldig eller også er taks godt til netop det.
De to krukker med låg som er vist her lavede jeg for et år siden af nyfældet taks. Ingen problemer der.
De er lavet af en hel stamme ca 10 cm i dia.
Jeg skal nok følge op med den nye lågkrukke.
NB! Æblerne der ligger i den store skål er også lavet for et år siden af den samme stamme. De er ikke revnet.
Bjarne

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Roskilde
Bjarne, jeg er MEGET imponeret over hvad du kan lave ud af sådan en "lille" stykke træ, ikke kun mængde men også de forskellige emner og i super kvalitet :ugeek: og at du så har lavet dem i TAKS ;) ;) :!: :!:
er i gang med en nye/udskiftning af badeværelse så drejning er lidt på standby men er lige færdig med den "ting" i hjortetakstræ, kritik mødtages gerne
Vedhæftet fil:
P1010195.JPG

Senest rettet af joe-pearson 17 okt 2008, 23:03, rettet i alt 1 gang.

moderator
Brugeravatar

Bjarne.
Flotte ting du har lavet.
Imponerende at du har kunnet lave æsker af friskskovvet træ, og det sådan set uanset hvilken slags træ vi snakker om.
Jeg synes at frisk træ kaster og slår sig, bare fem minutter efter man er begyndt at dreje i det. Som Stig skriver, pakker jeg altid det påbegyndte emne ind i en plastikpose, hvis jeg holder pauser eller ikke bliver færdig den samme dag... eller smører det ind i noget forsegler.
Jeg kunne godt lide at vide hvor længe skålene og æskerne har stået i stuetemperatur efter de er drejet... og stadig holder formen.

Joe.
Endnu et imponerende stykke fra din drejebænk. Det er en spændende og anderledes form på din skå, men den
fremhæver træet meget flot.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Hej Joe.
Det er ikke ligefrem den letteste form du har brugt til din skål. Resultatet er flot, du har fået både barkkanten og træets flotte struktur godt frem. Er træet, som du kalder hortaks, det vi andre kalder hjortetakstræ? Det fås sjældent i så store dimensioner, som din skål ser ud til at have. Hvor stor er den?
Bjarne

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Her er et par ting, jeg fik lavet færdig i denne uge:
Først et par æsker i elm. Behandlet med biovoksolie og carnauba.

Så en skål i birkemase'rknude, som jeg ikke fik grovdrejet i tide, hvorfor der gik svamp i den. Normalt kan jeg ikke fordrage, når lyst træ misfarves, men her synes jeg det er blevet ret ok.
Godstykkelse 3 mm fra rand til bund.

Sidst en skål, jeg har lavet som housewarming gave til min lærling i en bøgeknude, han selv har fundet. Foran ligger de 3 jern, jeg har brugt til skålene.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Ude på landet på Fyn i nærheden af Ørbæk
Hej Stig.
Jeg har ikke lige haft måleværktøjet fremme, men jeg er sikker på at forholdet mellem bund og låg på den ene æske holder 1:1,6. Derfor er den fin på den klassiske måde.
Skålen af bøgetræ er enestående flot.
Hatten af for, at du kan finde materiale med potentiale og at du har håndværk og formsans til at gøre det, der skal til.

Venlig hilsen Jens

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Roskilde
Med alt det super træ jeg har hentet gratis hos Stig for et par uger siden , fortjener både træt og Stig at jeg bruger tid på forbedring af den smule drejteknik jeg har lært:oops: så I denne uge fik jeg et par dage fri (3 ialt :lol: :lol: :lol: ) fra bad v. renovering til drej kursus hos Jørgen Norskov, , inden jeg laver alt for mange spildt spåner :oops: :oops:
Bort set fra en TEMLIG SORT øm finger (se jeg lært noget Peter, :evil: :o ) gik kursus fint
Så Bjarne, ja det stykke træ er HJORTETAKS og self. også fra Stig (18 x 8 cm)
og Jens tak begge for de pæne ord :lol:
Jens du skrev om Stigs "meget imponerende arb," at
Jens Reinholdt skrev:
Hej Stig.
Jeg har ikke lige haft måleværktøjet fremme, men jeg er sikker på at forholdet mellem bund og låg på den ene æske holder 1:1,6. Derfor er den fin på den klassiske måde. Venlig hilsen Jens

det står self. i en bog et sted men hvor finder jeg sådan oplysninger?
jeg sender billede i morgen med finger knuseren +1 som jeg har lavet af en birk knud ja ja -- fra Stig,
venlig hilsen JoeP.

Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Odense Fyn
Ja det er jo svært at sætte fingre på... meget meget lækkert... og godt at se at der er kommet liv i bænken i tolstrup...

Jeg er selv den meget lykkelige modtager af en helt del mega lækkert træ fra stig, og jeg har med vilje gemt det meste til jeg har teknikken på plads til at lave noget ordentligt af det..

Æskerne er meget meget lækre. Og det du har ret skålen bærer meget fint at den har fået lidt sort til at fremhæve med..

Træ, special værktøj, opgaver, alt inden for trædrejning. - http://www.woodturning.dk - tlf 29486637

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Frederikshavn
Hej!
Stig, hvad er det for et stål, der ligger i midten på det sidste billede? Hvad med de to ane stål. jeg der vist ved at få behov for at få nogle nye stål :!: :!:

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Ude på landet på Fyn i nærheden af Ørbæk
Hej Joe-pearson
Ind imellem er det rart at have en rettesnor som det gyldne snit, når det kniber med at finde et godt design.
Kort fortalt har ting det gyldne snit, når forholdet mellem delene er 1:1,62.
Du må på nettet og læse mere.
(Jeg kan ikke lige få linket til at virke, kopier og sæt ind i adresselinien)
http://www.robertkarl.org/woodworkingbl ... lipers.htm

Venlig hilsen Jens

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Dette emne er låst, du kan ikke redigere indlæg eller skrive yderligere indlæg.  [ 558 indlæg ]  Gå til side Foregående  1 ... 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12 ... 19  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]