www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 19 mar 2024, 11:35

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 3 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: 03 apr 2021, 11:29 
Offline
spånbunke

Tilmeldt: 26 jan 2021, 19:32
Indlæg: 139
Geografisk sted: Nykøbing F.
Ikke for at jeg skal vise alle de skafter jeg laver, men jeg kan berolige jer med at jeg kun har 3 jern, så dette er det sidste :D

Hullet til jernet er håndboret, da skaftet er for langt til at jeg kunne bore med bænken. Så skævheden var ikke til at overse. Så da skaftet kom tilbage på bænken skulle medløberen forskydes så meget at der var for lidt gods i bagenden (næste gang må jeg bare ofre et tykkere stykke træ. Derfor levede jeg det stunt, at save 2 skrå strimler af, og komme noget mere træ på siderne. Det var kun nødvendigt på den ene side selvfølgelig, men det skulle jo også gerne se lidt symmetrisk ud. Jeg synes selv resultater kom ret heldigt ud, og var besværet værd.

Jeg har liget lidt mere svung end på de øvrige 2 håndtag, ellers ville indsnævringen helt forsvinde på så langt et håndtag, så jeg er måske heller ikke helt overbevist om den tykke del mod jernet. Der er lige det tykkeste.

Jeg havde tilfældigvis en messign møtrik til noget VVS, hvor der lige er et 10 mm hul. Den brugte jeg så til forskærkning, det kan man jo også. Så i modsætning til de 2 øvrige håndtag der er gjort 8 kantet efterfølgende, så er dette gjort 6 kantet, så det passer til møtrikken. Og jeg må blankt tilstå at det er en ren tilfældighed at møtrikken lige netop er drejet så facetterne på den passer med mine to pålimede stykker træ. Den er kun lige en my ved siden af. Men det skulle jeg selvfølgelig have taget højde for, jeg var mere fokuseret på at få møtrikken helt tilbage og flugte med træet.

Men hvis I også synes at det tykke stykke på fronten er for tykt (måske svært at vurderer ud fra billedet) så sig det gerne.

Mener den er 3,6-3-7 cm der. Mine andre håndtag er ca. 3,5

mvh
Henrik


Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 04 apr 2021, 14:19 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 16 jun 2010, 13:22
Indlæg: 2446
Geografisk sted: Ballerup
Hvis du kigger proportioner på dit jern og det som jeg linker til så vil du nok synes at du næsten har lavet det lige

https://www.axminstertools.com/crown-cr ... 1-2-506516

_________________
Man skal lære af andres fejl, livet er for kort til at lave dem alle selv

Stratus FU180 svinger mit træ rundt

aktiv bruger af narko gasser!


Top
 Profil  
 
Indlæg: 04 apr 2021, 21:03 
Offline
spånbunke

Tilmeldt: 26 jan 2021, 19:32
Indlæg: 139
Geografisk sted: Nykøbing F.
Tak for kommentaren.
Ja nærmest, selv om der er mere indsnævring end mine 2 øvrige. Det syner også af mindre da længden er ca. 60 cm. Har det nogen ergonomisk effekt det som man ofte ser med den meget stor forskel på de tykke og tynde steder, eller beror der mere på tradition og det at man skal kunne se at det er drejet.

mvh
Henrik


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 3 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 5 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
POWERED_BY
Danish translation by Olympus DK Team