Niels. Jeg ville have svaret dig tidligere men jeg har været tunget til ipad og det er noget skrammel at skrive længere ting på.
jeg svare på det hele i en pærevællig

NielsF : Om jeg bliver træt af masseproduktion = NEJ tvært i mod. der er ikke noget mere røvsygt end at stå og rode med en og en og en og en....
Stig : Den med hobby drejerne er også en af de ting jeg kan leve højt på meget længe

jeg ynder (når der er varmt der hvor jeg er) at lave rigtige serie snurretoppe.. dreje en og starte den så den spinder og lave den næste færdig før den første er stoppet.. eller dreje paddahatte på under et minut.
Stig vil du have en Tshirt for jeg tror jeg vil have den : Bliver du ikke træt at af spilde så meget tid på at stå og fedte med det?" Jeg kunne ikke sige det bedere selv. Al ære og respekt for at man hygger men hvordan ideen om at noget er kedeligt fordi der skal laves mere end en af en slags fatter jeg simpelt hen ikke. det er først der det begynder at blive zen.
Erling : Det med regnskab og alt det dertilhørende er forsvindende lidt. det er nemmere end man skulle tro (har en verdensklasse revisor)
Nils : For at svare på det pæcicerede spørgsmål fra dig : At stå ved bænken, med radioen kørende i høreværnene kaffe på kanden og en voldsomt hastigt voksende bunke spåner på gulvet er helt fantastisk. Når man rammer flowet rytmen er perfekt og det ene emne efter det andet render af bænken, når færrer og færrer mål skal laves fordi de begynder at sidde i hænder øjne og øre. Det er på ydmygt jysk smukt. der er ikke ret meget der er bedere, og kan man køre den i 8 timer så lover jeg dig for du har det godt, som om man har ligget i solen eller fået massage træt men afslappet.
Glæden er der det er helt sikkert. Faktisk er noget af det værste der findes at skulle lave mondæne ting i enkelt stks. det er ikke sjovt at spilde en masse tid på at gå og rode med noget "almindeligt"
Kreativitet.. Hvis du vil leve af at dreje skal du være meget kreativ. Ikke kun med regnskaberne . jeg udvikler nye julepynt ting hvert år. jeg udtænker nye teknikker til at komme tættere på ZEN, altså at save mere tid af en given drejeopgave. Fjerne et element der ikke kan tages med i et flow.
Stig : Ja den med ranglerne kender jeg med nogen af de andre populære ting det er ikke en JUHUUUU opgave men dem har alle i deres arbejde hvis de påstår andet er de fulde af L....
Du har ret i det med undervisning det skal til for at holde skindet på næsen (PSSST... er der nogen der vil lege så prøver jeg at starte et hold mere op tirsdag aften til næste år.)
Hvad ellers bum bum ... der er så meget.. Jeg vil sige noget af det der er allerfedest ved at lave mange af samme slags er der er der man lærer noget, der er meget lidt langtidslæring i at dreje en skål af den slags så¨en af den slags så en lyssestage så en snurretop.
Mange af samme slags giver muligheden for at frigøre sig fra at skulle lege påtagetkunstnermedhippisokker med hvert eneste stykke træ og man kan kanalisere sin koncentration ind i hvad man laver med jern krop sind. og så snart men begynder på det så skal i bare se løjer så sker der noget så begynder læringen af komme.
For at føje til stigs keramiker fabel :
Jeg har i forrige weekend været ansvarlig for cateringen til et fagtræf for en masse pileflettere, en af dem de havde fået til at komme og tale er keramiker, og uddannet kunsthåndværker og har levet af det i rigitg mange år. Hun havde en betragtning som jeg har tænkt meget over siden.
(nu jokker jeg på nogen undskyld)
Når man starter lader man matrialet bestemme hvad man laver
når man bliver dygtig bestemmer man over materialet og laver det man har lyst til.
når man bliver mester lader man matrialet deltage i processen om hvor man skal hen, men altid med en selv ved roret.
Nå lang smørre hvis der er noget der ikke giver mening så sig til, og hvis jeg har jokket dig over tæerne så er det ikke min hensigt.
Rasmus