www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 28 apr 2024, 08:55

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 8 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: 18 jan 2016, 21:50 
Offline
Bjerg af spåner

Tilmeldt: 21 sep 2008, 16:10
Indlæg: 278
Geografisk sted: Ballerup
Dette har ikke noget at gøre med drejning, men derimod træ, så kan det ikke få lov at slippe igennem?
En bekendt af mig har et problem med trædekoration på et gulstenshus.
Den hidtidige beklædning er blevet sort-skjoldet efter kort tids forløb, og jeg har peget på robinia, som har fået rosende omtale her på forum, specielt til hegnspæle.
Problemet er, at jeg ikke ved hvordan ubehandlet, udendørs robinia ser ud.
Beklædningen er åben, murværket kan ses igennem den, hvorfor senere behandling vil give stænk på murværket.
Findes der steder her på Sjælland ( Nord- Nordvestsjælland) hvor det er mulig at se Robinia gerne ældre.
Oplysninger vil blive modtaget med tak.
Erling_j


Top
 Profil  
 
Indlæg: 18 jan 2016, 22:53 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 09 mar 2008, 15:26
Indlæg: 4087
Geografisk sted: Hvalsø
Det er at skyde væsentligt over målet IMO.
Robinie har en utrolig lang holdbarhed i kontakt med jord, men det er der ikke tale om her, medmindre tømreren, som har bygget det, er et totalt fjols.

Der er masser af træsorter, som har god holdbarhed i luft/regn kontakt, forudsat de er sat korrekt op ( Vandnæse, forsænkede skruer etc.)

Douglas, Lærk ( Især Sibirisk) diverse Thuja og Cypres arter ar alle super velegnede og kaster sig ikke så vildt som Robinie.

Robinie er, efter min mening, ikke velegnet til beklædning, netop fordi den er så satans urolig.

En sort , som traditionelt har været brugt til beklædning, men er gået i glemmebogen, er poppel.
Den er så åbenporet, at hvis den sættes op lodret og iøvrigt håndværksmæssigt korrekt ( Se tidligere parentes) holder den rigtig længe. Vandet løber simpelthen igennem den.
Desværre kniber det noget med det håndværksmæssige.
Skruemaskinen er den store skurk, når det gælder holdbarhed på beklædning og dæk.

Alle de nævnte sorter bliver smukt gråblege ved påvirkning af sollys/ regn, og behøver egentlig ingen påsmøring af olier/giftstoffer/ hvad fanden folk nu pladrer godt træ til med.


Hvad har din bekendt behandlet træet med?

Sortskjoldet lyder for mig som linolie uden svampedræbende tilsætningstoffer.

Linolie er , anvendt alene, noget lort.
Der går mug og skimmel i det ( Sorte skjolder)

Tilsætning af trætjære og jernvitriol ( Som det hedder på godt gammeldags Dansk.............Jern sulfat på mere moderne Dansk) modvirker svampe/skimmel angreb.
Den nemmeste måde at få Jern sulfat på, er at købe det i en planteskole/havecenter.
Det bruges som mosfjerner i græsplæner. ( Og til sortfarvning af garvesyreholdige træarter)

Var det svar nok?


Top
 Profil  
 
Indlæg: 20 jan 2016, 00:58 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 07 nov 2010, 12:21
Indlæg: 535
Geografisk sted: Ringsted
Stig, kan du uddybe lidt hvorfor du synes skruemaskinen er den store skurk?

En passende skrue og en tilpas kraftig skruemaskine, så kan man sagtens "mølle" en skrue i så den er undersænket :mrgreen:

_________________
Hilsen
Jørgen

Det er vigtigere at være i gang end at blive færdig


Top
 Profil  
 
Indlæg: 20 jan 2016, 09:04 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 09 mar 2008, 15:26
Indlæg: 4087
Geografisk sted: Hvalsø
Nemlig!

Der har du problemet i en nøddeskal.

Så har du uanset hvor meget du "møller" deformeret åreforløbet omkring skruen, så vand nemmere trænger ind.

Brug i stedet et skarpt forsænkerbor og lav en forsænkning i den rigtige dybde.
Skru så skruen i og spænd den lige akkurat så den holder træet, men ikke deformerer det.
Så bevarer brættets overflade sin "integritet" og vand har langt sværere ved at trænge ind.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 20 jan 2016, 10:53 
Offline
moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 01 feb 2008, 10:12
Indlæg: 2191
Geografisk sted: Sdr. Onsild - Hobro
Tak Stig.

Jeg ved ikke hvor mange der har ment jeg var helt idiot, fordi jeg altid har sagt at der skal bores og undersænkes.
Ved godt at mange skruer kommer med små skær på undersiden så de selv laver undersænkningen, men det er sgu ikke det samme... træets struktur bliver stadig ødelagt/påvirket.

_________________
Venlig hilsen
Kaj
Man bliver ikke en god pianist, bare fordi man har et Steinway flygel


Top
 Profil  
 
Indlæg: 20 jan 2016, 14:22 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 12 mar 2008, 18:56
Indlæg: 2858
Geografisk sted: Slagelse
Bor for og undersænk hullet. Skru i og skær en prop af samme træ som passer i hullet. Lim med alm snedkerlim, så den evt. kan fjernes senere. Skær proppen af i flugt med træet.

Bank ikke så hårdt i at proppen komprimeres og svulmer op senere.

Standard bådebygger teknik.

_________________
....med hilsen fra Sydsjølunds fagre sletter

Jesper

Det er utroligt hvor meget man kan opnå med et venligt smil og et par Euro i hånden.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 20 jan 2016, 21:16 
Offline
Bjerg af spåner

Tilmeldt: 21 sep 2008, 16:10
Indlæg: 278
Geografisk sted: Ballerup
Tak Stig for dine råd og kommentarer.
Jeg kan oplyse, at beklædningen er udført af professionelle håndværkere, og den består af stave ca. 40 x 40 mm af asketræ, stavene er anbragt horisontalt på lodrette strøer af samme dimension. Skruerne er undersænkede, men der er ikke drypnæse, stavene har kvadratisk tværsnit. .
Beklædningen blev skiftet efter nogle måneder, den var smurt med noget uden svampemiddel, og efter nogle måneder, var den misfarvet (sortskjoldet).
Den vandrette beklædning blev skiftet, og nu var den smurt med noget, som indeholdt svampemiddel, men nu efter nogle måneder ser den værre ud end første gang, jeg mener ikke at de lodrette strøer blev skiftet.
M.v.h. Erling_j


Top
 Profil  
 
Indlæg: 20 jan 2016, 21:52 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 09 mar 2008, 15:26
Indlæg: 4087
Geografisk sted: Hvalsø
Asketræ som yderbeklædning????????????????????????


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 8 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 4 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
POWERED_BY
Danish translation by Olympus DK Team